Onmacht

Omgaan met onmacht

Workshop

We leven in een samenleving waar maakbaarheid nog altijd hoog in het vaandel staat. Maar jij als zorgverlener weet dat niet alles oplosbaar is. Soms helpt helpen niet. Je moet in je werk omgaan met het niet-gelukte, met frustratie en machteloosheid.
Aan deze onmacht in je werk zitten twee kanten.

Falen

Aan de ene kant maak je soms fouten en lukken dingen niet altijd (goed). Natuurlijk, je zet je met hart en ziel in voor de zorg van de cliënt, je bent trots als je het gewenste resultaat bereikt. Maar je kent ook teleurstellingen als het niet lukt, of als het weer niet lukt. Dat is moeilijk om te erkennen, want als zorgverlener wil je het graag goed doen. Hoe ga je om met teleurstellingen en hoe blijf je gemotiveerd?

Lijden

Er is ook de kant van het lijden van cliënten waardoor je je machteloos kunt voelen. Cliënten die het moeilijk hebben, die om moeten gaan met verlies, rouw of een naderende dood. Hoe minder je ‘iets kunt doen’, hoe dichter je bij die machteloosheid komt. Nabij zijn en het uithouden in de ruimte van moeite en machteloosheid is een moeilijke opgave. Zeker in deze tijd van efficiëntie en werkdruk.

In deze workshop gaan we met elkaar is gesprek over deze beide kanten van onmacht. We delen ervaringen van onmacht, falen en het omgaan met lijden.

Omvang

Eén dagdeel.